Voorstellen voor een betere en veiligere mobiliteit deelgemeente Boutersem

Op 27 september 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

Voorstellen verbetering mobiliteit in de deelgemeente Boutersem.

Op 22 juni 2021 heeft de NVA-fractie een aantal voorstellen voor de Brugstraat, Werenberg en Dorpsplein neergelegd bij het gemeentelijk adviesorgaan voor mobiliteit.

1. BRUGSTRAAT

De Brugstraat wordt veel gebruikt door fietsers en voetgangers, op weg van en naar het station en school. Het fietsverkeer zal nog toenemen na de opening van de fietssnelweg F.24.

-Om het sluipverkeer tegen te gaan, wordt plaatselijk verkeer ingesteld.

-Het bestaande voetpad aan de kant Boutersem wordt verlengd tot aan de Brug en aan de kant Vertrijk wordt een voetpadaangelegd vanaf de Brug tot aan het kruispunt met de Stationsstraat. Dat laatste kruispunt zal ook heringericht worden zodat fietsers veiliger toegang krijgen tot het fietspad in de Stationsstraat.

-Voor de kerk zal een voetpad aangelegd worden.

-Bestaande voetpaden zullen verbreed worden tot één meter.

-De bestaande toegangswegen tot de parkings van het station vanuit de Stationsstraat zullen veiliger ingericht worden. Daarna wordt de brug afgesloten voor autoverkeer.

-De Brugstraat wordt een fietsstraat met fietssuggestiestroken. Auto’s mogen dan fietsers niet meer inhalen en de snelheid wordt beperkt tot 30 km/u.

 

2. WERENBERG.

De Werenberg wordt door veel inwoners recreatief gebruikt (wandelen, fietsen). Na de ingebruikname van de fietssnelweg Boutersem (brug over spoorweg in Boststraat) – Bierbeek, zal het fietsverkeer nog toenemen.Daarom zal de Werenberg vanaf het kruispunt met de Drogenhof en het kruispunt met de Boststraat, een landbouwweg worden zodat sluipverkeer vermeden wordt.

 

3. DORPSPLEIN

De bedoeling is om het plein te transformeren tot een aangename plaats waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

-Het plein kent grote niveauverschillen. Wij stellen daarom voor om het plein aan de kant van de Elzestraat geleidelijk te verhogen vertrekkende van de Dorpstraat in de richting van de kerk met als doel dezelfde hellingsgraad te bekomen aan de kant van het kerkhof als aan de kant van de Dorpsstraat. Aanvankelijk zou men kunnen werken met trappen.

-De zwarte asfalt wordt vervangen door gekleurde klinkers en er worden bloemperken voorzien om hemelwater te laten infiltreren.

-Het plein wordt omringd met een groene haag.

-Er wordt één in- en uitrit voorzien, bijvoorbeeld inrit langs de Brugstraat, uitrit langs de Elzestraat of omgekeerd maar niet aan de kant van de Dorpsstraat omdat daar een zithoek wordt voorzien.

-De pomp wordt verplaatst naar zijn oorspronkelijke locatie aan de kant van de Dorpsstraat en rond de pomp worden zitbanken voorzien. De zitbanken staan momenteel op het gedeelte met het grootste niveauverschil.

-Langs het plein aan de kanten Brugstraat en Dorpsstraat worden nieuwe voetpaden aangelegd die aansluiten bij het reeds bestaande voetpad.

Nicolas Bollion

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is