U bent hier
Programma 2024: Voor Vlaamse Welvaart! Thuis in Boutersem!
Het verhaal van de N-VA Boutersem bestaat al heel wat jaren maar in 2018 gaf u ons het mandaat om ook mee het beleid te maken en we mogen gerust zeggen dat we daar met verve onze stempel op gedrukt hebben. We kiezen als N-VA Boutersem dan ook bewust voor een lokaal verhaal, een lokaal verhaal waar iedereen van Boutersem thuis is.
Lokale besturen staan het dichtst bij de burger. Ze kunnen nog echt beslissingen nemen die ervoor zorgen dat mensen zich blijven ‘thuis voelen’ in de eigen buurt. Dat burgers zich ergens goed voelen, verbonden mee voelen, verankerd zijn.
Wat wij als N-VA willen voor Boutersem:
Warme, gezonde en aangename thuis
Wij zorgen voor propere en veilige dorpskernen met groen en slimme mobiliteit. We geven zuurstof aan het rijke, Vlaamse verenigingsleven dat we terugvinden in onze sportclubs, in onze jeugdbewegingen, in onze culturele verenigingen, ... zodat Boutersem een warme, gezonde en aangename thuis worden.
Veilige thuis
Veiligheid is een absolute kerntaak is zodat de inwoners zich hier veilig thuis voelen. Onze gemeente staat in voor de veiligheid van haar burgers. We stellen paal en perk aan straffeloosheid en zetten daarvoor alle instrumenten in die we daarvoor tot hun beschikking hebben. Overlastproblemen laten we niet etteren, maar moet krachtdadig aangepakt worden.
Beheerd als goede huisvader
Het verhaal van de N-VA is ook een verhaal van bestuurders die hun gemeentefinanciën als een goede huisvader beheren. Die dus niet boven hun stand leven, maar de tering naar de nering zetten. Die welvaart creëren voor al hun inwoners. Vlaamse welvaart. Dat vraagt sterke lokale besturen, met de nodige bevoegdheden en middelen om voor hun burgers beleid te voeren. Efficiënt en goed gemanaged.
Welvarende thuis
Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen. Wij willen ruimte geven aan ondernemen en maken van onze gemeente een welvarende thuis. Het is een gemeente die soms ‘neen’ moet zeggen, maar ook ‘ja’ durft zeggen. Moeilijke keuzes worden consequent verdedigd als ze nodig zijn om onze welvaart en die van onze burgers veilig te stellen. Armoede bestrijden we niet door geld uit te delen, maar door mensen aan een vorming of een job te helpen. Voor wie het moeilijk heeft, wordt uiteraard gezorgd.
Thuis in Vlaanderen
Boutersem is een gemeente waar we ons willen thuis voelen. Wij garanderen onze veiligheid, bieden onze burgers ankers en beschermen onze manier van leven. Wij creëren welvaart voor burgers, voor bedrijven, voor Vlaanderen. Dit is de kern van elk lokaal N-VA-programma. Dit maakt ons programma tot een N-VA-programma.
Verder werken aan onze gemeente
De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om van Boutersem een aangenamere, welvarendere en veiligere gemeente te maken. Maar er zijn nog heel wat uitdagingen die op ons afkomen. Ook die willen we vastberaden aannemen en vastpakken in het volste vertrouwen.
Verder kan u lezen hoe wij deze uitdagingen verder zullen aanpakken. Om het overzichtelijk te maken hebben wij ze opgedeeld in een aantal thema’s maar uiteraard zijn alle thema’s onlosmakelijk met elkaar verbonden. We vinden het dan ook heel belangrijk om steeds een globale en duurzame visie op Boutersem te houden.
Mobiliteit & verkeersveiligheid
Na jaren van stilstand en onder impuls van onze schepen van mobiliteit Maarten Devroye is er de laatste zes jaar heel wat veranderd aan de mobiliteit in Boutersem:
- Liefst 15km fietspaden
- Grondige heraanleg van verschillende wegen
- Alternatieve verbindingen voor elke weggebruiker
Verkeersveiligheid dient een topprioriteit te zijn. We moeten verder investeren in veilige infrastructuur: nog meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is de verkeersstromen. Het zorg niet alleen voor een betere veiligheid op de lokale wegen maar ook voor een vlottere doorstroming op de andere wegen. Iedere weggebruiker dient zich op een veilige en vlotte manier te kunnen bewegen.
De uitdagingen aangaan en verder werken aan een verkeersveilige en aangename gemeente!
Ondanks de grote inspanningen die we de afgelopen jaren gedaan hebben, komen er nog grote uitdagingen op ons af. Grote projecten zoals de Leuvensesteenweg in Roosbeek, verder verloop van de fietssnelweg, de Kerkomsesteenweg zijn rijp om verder uit te rollen. Door ons vast te bijten in deze dossiers hebben we na jaren doorbraken kunnen forceren. Het zou jammer zijn dat deze nu op een stapel zouden belanden en weer jaren van stilstand zouden kennen. N-VA Boutersem wil deze uitdagingen verder aangaan!
Bij infrastructuur werken houden we in de mate van het mogelijke rekening met veilige doorstroming. We zorgen voor een wegbeeld en een inrichting die uitnodigt tot aangepast rijgedrag. Zo creëren we bijvoorbeeld bij het binnenrijden van de bebouwde kom en zones 50 voor poorteffecten om snelheden af te remmen.
Zone 30 moet er zijn waar het echt nodig is zoals in schoolomgevingen of daar waar veel kinderen samen komen. Hiervoor maken we gebruik van dynamische borden.
We houden doorgaand verkeer maximaal op de hoofdwegen. Hierdoor ontlasten we de woonstraten. We optimaliseren en evalueren voorrangsregelingen, afstelling van verkeerslichten en andere snelheidsremmende maatregelen. Zo tewerkstelligen we niet alleen een vlotte doorstroming maar evengoed minder sluipverkeer en rust in de woonbuurten.
Inzetten op alle mobiliteitsmogelijkheden en dit voor iedereen!
In een landelijke gemeente zoals de onze is een wagen vaak nodig om de nodige verplaatsingen te kunnen doen. Maar we moeten ook durven inzetten op andere manieren.
Voor N-VA Boutersem is de fiets dan ook een volwaardig transportmiddel. We blijven dan ook inzetten in de uitbouw van ons fietspadennetwerk en blijven vechten voor het doortrekken van de fietssnelweg tussen Leuven en Tienen.
Anderzijds willen we ook verder inzetten op de trein en de bus. We blijven overleggen met De Lijn om het station van Vertrijk nog frequenter te bedienen. Pendelaars en andere gebruikers van de trein moeten de mogelijkheid krijgen om ons station te bereiken met het openbaar vervoer.
Niet alleen aan het station maar evengoed op andere lokale plaatsen zetten we optimaal in op degelijke fietsstallingen.
Bovendien willen we inzetten op een inclusieve mobiliteit.
Ook mensen met een beperking moeten zich optimaal kunnen verplaatsen, niet alleen binnen de gemeente maar ook van en naar onze gemeente. We blijven dus inzetten op toegankelijke haltes voor bus en trein, verbindingswegen naar openbare gebouwen en handelszaken moeten te gebruiken zijn door mensen met een beperking.
We zetten in op een mindermobiel-wegenkaart en waar nodig passen we de weginfrastructuur aan
Handhaving en veiligheid
Handhaving en veiligheid start in de eerste plaats bij sensibilisering en verkeersopvoeding. Hiervoor dienen de nodige middelen vrijgemaakt worden. Zo maken we voor elke school in Boutersem een schoolroutekaart op om de leerlingen attent te maken van veilige verbindingen van en naar de school.
We zetten in op gemachtigde opzichters om onze kinderen te helpen waar het nodig is. Samen met de politie kunnen zij fietscontroles uitvoeren op de scholen zodat de fietsen zelf in orde zijn om veilig te bewegen.
De handhaving zelf dient te gebeuren op alle niveaus, te starten bij de weggebruiker zelf en pas in laatste instantie door boetes. Zo willen we de weggebruikers in de eerste plaats wijzen op hun rechten maar evengoed op hun plichten in het verkeer.
Patrimonium en Infrastructuur
Zuivere lucht, proper water en wat meer bos… de Boutersemnaar vraagt niet zoveel maar daarvoor moet ze kunnen rekenen op het lokaal bestuur.
We verbeteren de kwaliteit van het leefmilieu om het leefbaar te houden met minder hinder, We vergroenen de gemeente waar het kan zonder in te boeten aan het comfort van onze bewoners, we maken woonomgevingen aantrekkelijker en versterken de reeds groene zones met extra ter bevordering van de biodiversiteit. Hiervoor snijden we geen bijkomende landbouw of woongebieden maar versterken wat er reeds is. Klimaat, milieu, landbouw en samenleven dienen hand in hand te gaan om ons te wapenen tegen droogte, wateroverlast en hittestress.
In de eerste plaats beginnen we bij ons zelf: het patrimonium is verouderd: buurthuizen en openbare gebouwen zijn verre van klimaatneutraal, hierbij komen ook nog de kerken en pastorieën die niet voldoen aan de huidige regelgeving, onze eigen diensten zitten in infrastructuur die verouderd is,…
Begin bij jezelf! Naar een patrimonium dat klimaatneutraal is en op maat van de mensen!
Het lokaal bestuur dient het voorbeeld te geven en te streven naar klimaatneutrale en functionele infrastructuur:
We maken een plan en visie op van ons eigen patrimonium. Hierbij zullen zware keuzes dienen gemaakt te worden, keuzes tussen verkopen, renoveren of nieuwbouw of… We ijveren ervoor dat in iedere deelgemeente ruimte wordt voorzien voor de bewoners, een plaats waar mensen en kinderen kunnen veilig vertoeven.
We zorgen voor ontmoetingsplaatsen en speelpleintjes met geschikte en veilige toestellen en infrastructuur.
We zetten hiervoor maximaal in op ondersteuning en subsidies van de hogere overheden.
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke voorzieningen aangepast zijn aan de toekomst, scholen dienen voorbereid te zijn op het stijgend bewonersaantal. We optimaliseren bovendien de naschoolse opvang en crèches.
Nu nog voorkomen in plaats van straks genezen!
Het patrimonium is hopeloos verouderd. Hier moeten beslissingen in genomen worden. De uitstoot van deze gebouwen is immens, de gebouwen voldoen niet meer aan de vereisten en zijn vaak ver van functioneel en onderbenut.
Er moet gewerkt worden aan een visie en plan waar we naartoe willen met ons patrimonium. Er zijn tal van mogelijkheden gaande van grondige renovatie tot sloop en vernieuwing, maar evengoed andere bestemmingen.
De volgende legislatuur moet hier beslissingen in nemen. Dit vraagt voortvarendheid en daadkracht, beslissingen die we niet elke legislatuur nemen of makkelijk uit te leggen zijn en een sterk bestuur om iedereen mee aan boord te krijgen. We gaan dus concreet aan de slag met hetgeen vandaag haalbaar en betaalbaar is, we schalen op wat nu goed werkt en versnellen waar kansen liggen.
Dit vereist brongerichte maatregelen en moeilijke processen die één legislatuur overstijgen. Toch moeten we die nu initiëren om structurele langetermijneffecten te behalen die het ware verschil zullen maken voor de generaties na ons.
Omgeving en bebouwing
Vlaanderen is een zakdoek groot, dicht bevolkt en tot op het bot verkaveld. Hier staan overal gebouwen, maar we zijn geen verstedelijkt gebied. De meeste gemeentes zoals Boutersem behoren tot het buitengebied en zijn landelijk. Daar staat de kerk nog prominent in het midden en wie verder gaat langs Vlaamse wegen, komt onderweg altijd een verkaveling, baanwinkel of fermette tegen.
Dit lappendeken aan bebouwing maakt ons Europees koploper op vlak van ruimtebeslag en verharding waarvan de oppervlakte blijft stijgen. Dat gaat niet alleen ten koste van Landbouw en natuur, maar brengt ook enorme kosten met zich mee door aanleg van infrastructuur, nutsvoorzieningen en overmatig ruimtegebruik van (te) grote huizen met veel verharding.
Maatschappelijke uitdagingen in ruimte!
Tegelijkertijd stijgt de behoefte aan (betaalbare) woningen en voorzieningen door de bevolkingstoename, de gezinsverdunning en de nakende vergrijzingsgolf. De wateroverlast, de boerenprotesten, de inplanting van windturbines, de CO2-emissies… Ze tonen aan dat we op ruimtelijke en milieumatige grenzen stoten waarmee we rekening moeten houden, willen we onszelf niet economisch en ecologisch vastrijden.
Voor die maatschappelijke uitdagingen hebben een andere aanpak nodig dan de manier waarop we vandaag onze ruimte benutten. Die ligt klaar op Vlaams niveau met de bouwshift: het plan om de open ruimte te vrijwaren en onze kernen te versterken. Als we kwalitatief verdichten en de bebouwde ruimte efficiënter te benutten, versterken we onze stads- en dorpskernen. Dat betekent niet minder bouwen, maar wel slimmer en elders ruimte te sparen.
Bouwshift realiseren om welvaart te consolideren
Dat vereist een krachtdadig beleid en het voortzetten, versnellen en opschalen van wat door Vlaanderen is opgezet om de bouwshift nu concreet lokaal uit te rollen. Dat is cruciaal om onze welvaart te consolideren en toekomstbestendig te groeien met respect voor een gezond leefmilieu.
De lokale autonomie is gelukkig groot (vergunningverlening = 99% lokaal), maar dus ook de verantwoordelijkheid voor het welslagen. Op dat vlak zien we lokaal te vaak keuzes die ingaan tegen het algemeen belang: vergunnen in overstromingsgebied, aansnijden van woonuitbreidingsgebied, kappen van bomen of een vertrouwensbreuk die leidt tot tegenstand zoals bij stikstof,etc.
De gemeente treedt op als regisseur.
Het vraagt om een geïntegreerde aanpak over meerdere beleidsdomeinen waar ingrepen in ruimtelijke ordening werken door het mobiliteitsgedrag, betaalbaar wonen, toegang tot landbouwgrond, concurrentiekracht van bedrijven, energiebehoefte, CO²-uitstoot,…Niet naast elkaar maar met elkaar.
De gemeente moet hier zijn regisseursrol waarnemen:
- We bieden ontwikkelingsperspectief aan alle sectoren met een ruimtevraag en sturen die kernversterkend, maar met behoud van ons landelijk karakter.
- We maken gebruik van de knooppuntenkaart om te zien waar opportuniteiten liggen
- Open ruimte wordt niet aangesneden en we bouwen niet op afgelegen plaatsen zonder mobiliteit
- We voorzien ruimte voor bedrijvigheid
- We bouwen niet minder, maar slimmer door kwalitatief te verdichten en efficiënter ruimtegebruik dat het rendement van ons bestaand ruimtebeslag kwalitatief verhoogt
- Niet zomaar appartementisering maar nieuwe ontwikkelingen op strategische plaatsen getuigen van een goede balans tussen de gebouwen en kwaliteitsvolle publieke groene ruimte in de directe omgeving
- Vier bouwlagen is het maximum
- Functieverweving stimuleren: wonen-werken-winkelen
- Nieuwe ontwikkelingen worden gekoppeld aan openbaar vervoer, trage wegen en andere mobiliteitsmodi zonder bijkomend autoverkeer te stimuleren
- We gaan voor meervoudig ruimtegebruik en delen van ruimten zoals bedrijfsparkings
- We communiceren in alle transparantie over bouwaanvragen en vergunningen
- Bij de (her) aanleg van straten en pleinen gaan we voor ontharding en vergroening.
- Bij aanleg van nieuwe kavels moeten er speelweides en open (ontmoetings)ruimtes voor jong en oud voorzien worden.
- Wij vrijwaren landbouwgebied van oneigenlijk gebruik om landbouwgrond betaalbaar te houden voor landbouwers
- Wij doen een beroep op de expertise van de Gecoro of kwaliteitskamers. We luisteren naar het middenveld en laten ons bij lanlopende of geovoelige processen omringen door (externe) deskundigen zowel op technisch, juridisch als communicatief vlak om projecten succesvol en kwaliteitsvol te verwezenlijken.
Welzijn en zorg
De N-VA wil van iedere gemeente een warme lokale gemeenschap maken, waar er plaats is voor iedereen.
Een sterk sociaal weefsel en een leefbare buurt staan hierbij voorop.
Wie het moeilijk heeft, willen we verder helpen, tot mensen hun situatie hebben verbetert en weer zelfredzaam zijn.
Elke inwoner van de gemeente heeft namelijk bepaalde rechten, maar hier tegenover staan ook plichten. Deze twee principes moeten in evenwicht zijn.
Vast werk en een eigen woning blijven de beste garanties tegen armoede.
Sociale uitsluiting en vereenzaming moeten maximaal vermeden worden door de deelname aan het maatschappelijke en gemeenschapsleven te versterken. Sterke buurtnetwerken zorgen ervoor dat mensen verankerd zijn in hun eigen leefomgeving en dat mensen naar elkaar omkijken.
Het lokale zorgaanbod moet toegankelijk zijn en focussen op gezondheid, preventie en sensibilisering. En ook voor wie zorgt moet gezorgd worden.
De N-VA blijft gaan voor een warmhartige lokale gemeenschappen met een sterk sociaal weefsel.
N-VA is voor beleid op maat van iedereen!
- Als lokale partij zetten we in op een voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang.
- Er wordt binnen het beleid voldoende ingezet op aandacht van nieuwe gezinsvormen binnen de gemeente.(Eenoudergezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, ouders met hetzelfde geslacht,…)
- We streven naar een inclusief en kindvriendelijk gemeentelijk beleid. Want wat goed is voor kinderen, is goed voor iedereen.
- De gemeente dient een zorgloket te organiseren in het sociaal huis als toegankelijk aanspreekpunt voor inwoners met zorg- of gezondheidsvragen.
- We promoten een gezonde levensstijl en dragen dit ook uit naar de gemeentelijke medewerkers.
- Aandacht voor inclusiviteit in alle beleidsdomeinen staat bij ons voorop. Net als een integrale toegankelijkheid van alle openbare gebouwen en openbaar domein.
- We zetten in op alle mogelijke omkadering op vlak van zorg- en verzorgingsaanbod zodat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen.
- We voeren een beleid op maat van een ‘dementievriendelijke gemeente’.
Het vrijwilligerskorps: samen werkt beter en sneller!
We richten een vrijwilligerskorps op met alle personen die zich mee willen inzetten voor onze gemeente. Dit korps zal bestaan uit jongeren en ouderen, mannen en vrouwen en wie ook al een goed hart heeft voor onze gemeente. Zij kunnen instaan voor alle zaken waar de nood het hoogst is, voor zaken waar nu vaak niets aan gedaan wordt wegen tijd- of geldgebrek, zaken die alledaags zijn maar nu geen ruimte voor is,…
Dit korps kan instaan voor:
- Hulp bij wateroverlast en andere rampen
- Sneeuw ruimen bij senioren die het niet meer kunnen
- Dagopvang en animatie voor senioren
- Kinderen veilig van en naar school begeleiden
- Veiligheid aan onze schoolpoorten
- Hulp bij evenementen en activiteiten
- Verplaatsing en transport voor mensen wie het niet zelf lukt
- Organiseren van buurtinformatienetwerken
- Melden van schade en gebreken aan het openbaar domein
…
Als gemeente moeten wij hier de schouders onderzetten en deze mensen verenigen, ondersteunen en organiseren.
Economie en middenstand
Als N-VA dragen we het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen.
Door onze kernen te ontwikkelijken naar leefbare kernen kunnen we werk maken van een evenwichtig en bereikbaar centrum met plaats voor handel en horeca maar even goed met aandacht voor wonen, vrije tijd en groene ruimtes.
Willen we ondernemers ook laten ondernemen, moeten we ook een ondernemingsvriendelijk klimaat creëren. We beperken de administratieve lasten voor onze ondernemers zo veel mogelijk en richten een uitgebreider ondernemersloket in samen met de adviesraad lokale economie.
- We maken onze gemeente aantrekkelijker om meer lokale handel te stimuleren
- We schaffen de belasting op papieren publiciteit voor onze lokale handelaar s af
- We ondersteunen startende ondernemers door publiciteit via de gemeentelijke infokanalen
- We stimuleren kleinhandel en horeca
Financiën en dienstverlening
Als N-VA staan we voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Daarom moet de werking ook ten dienste staan van haar burgers.
- We ijveren voor een verantwoordelijk financieel beleid. Op die manier kunnen we blijven investeren in belangrijke projecten en diensten die ten goede komen van al onze inwoners.
- Indien mogelijk verlagen we de belastingen.
Een lokaal bestuur moet niet alleen financieel gezond zijn maar ook kunnen rekenen op deskundige medewerkers. Daarom dienen we over te gaan naar een modern en professioneel personeelsbeleid. Dit wil zeggen goede medewerkers belonen, maar ook afscheid durven nemen waar geen zinvolle taken meer voor zijn. Personeel is nu eenmaal duur en dus moeten we de middelen ten volle inzetten ten dienste van onze inwoners.
Verder willen we ook inzetten op de continuïteit van de dienstverlening en stemmen de openingsuren van het gemeentehuis en andere diensten beter af op de noden van de inwoners, maar tegelijk breiden we de mogelijkheden tot online aanvragen verder uit op zo een vereenvoudigde manier mogelijk. Ook online vergaderen zou tot de mogelijkheden moeten behoren.
Tot slot hebben we als gemeente ook nood aan een betrouwbare dienstverlening. Dit kan echter niet zonder verdere digitalisering. De voorbije jaren hebben reeds aangetoond dat dit niet zonder risico is maar als Boutersem hebben we reeds voluit die kar getrokken. We willen dan ook beklemtonen dat er extra nood blijft aan Cyberbeveiliging om de privacy van onze burgers te garanderen.
Sociale cohesie en vrije tijd
Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor de N-VA de echte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden. Een gemeente, wijk of buurt die aan elkaar hangt:
zet dingen in beweging;
heeft bewoners die mekaar aanspreken bij problemen (lawaaioverlast, overhangende bomen,…) in plaats van meteen naar de rechter of de politie te stappen;
zorgt voor de nodige sociale controle en vergroot het veiligheidsgevoel;
zorgt voor gelukkigere en gezondere bewoners.
Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.
Ook binnen vrije tijd dient er rekening gehouden te worden met mensen met een beperking. Als N-VA werken we aan een drempelvrije gemeente.
De gemeente als samenhangende gemeenschap
Een levendige gemeenschap heeft volgens N-VA Boutersem