Woonbeleid

Op 1 februari 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws

Woonbeleid
Op vrij korte tijd zijn er vergunningsaanvragen ingediend voor heel wat bijkomende woningen. Het valt te begrijpen dat nogal wat mensen daar vragen bij hebben. Waar zal dit eindigen? Hoeveel inwoners zullen er over pakweg tien of twintig jaar zijn? Men stelt zich dan terecht vragen over mobiliteits- en parkeerdruk. Het is alleen jammer dat hiertegen door bepaalde mensen op een wel erg demagogische manier wordt gemiliteerd. Ook leden van de oppositie lieten zich hierin niet onbetuigd, goed wetende dat dit beleid van verdichting en inbreiding al werd gestart toen hun partij aan de macht was en dat de door hen gerealiseerde projecten veelal verder gingen dan wat nu op stapel staat. Denken we maar aan de wijk Bareelhuis, appartementen in de Dorpsstraat en Brugstraat, het project Valkenhof dat uiteindelijk door de provincie werd afgekeurd. Het geheugen is soms kort in de politiek.
Feit is dat de woonbehoefte in Vlaanderen de komende jaren zal blijven toenemen, door de bevolkingsgroei en gezinsverdunning. Ook in Boutersem zullen er dus bijkomende woningen moeten gerealiseerd worden, tenzij men vindt dat vanaf nu iedereen die op zoek is naar een woning op een torenflat in Brussel moet gaan wonen. Die woningen voldoen trouwens ook aan de behoefte van jonge mensen afkomstig uit onze gemeente.
Maar gaat Boutersem echt véél verder dan andere gemeenten?
Men moet zich realiseren dat de bevolkingsgroei in Vlaams-Brabant sinds 2012 sneller steeg dan in de rest van Vlaanderen (6,1% tegenover 4,7%). Bovendien zullen deze bijkomende woningen niet allemaal in hetzelfde jaar worden gerealiseerd. En daar waar de bevolking op Vlaams of Belgisch niveau geleidelijk toeneemt, gebeurt dit op lokaal niveau veel meer sprongsgewijs. Zo steeg de bevolking tussen 2011 en 2021 met 7,2% maar steeg deze met slechts  0,9% tussen 2017 en 2021. Wat in een bepaald jaar gebeurt zegt dus niet noodzakelijk veel over de trend over een langere periode. Men kan overigens maar één keer inbreiden op een zelfde stuk grond. Deze legislatuur kwamen er voorlopig welgeteld 7 inwoners bij.
Boutersem centrum is bovendien gunstig gelegen op wandelafstand van het station Vertrijk, een halte van de busverbinding Leuven-Tienen en van allerlei gemeenschapsvoorzieningen zoals de scholen, sportinfrastructuur en een grootwarenhuis. Inbreiding is dus een deel van de oplossing voor ons mobiliteits- en klimaatvraagstuk. Voor de mobiliteitsproblemen in onze gemeente bestaan andere oplossingen. Bepaalde straten ondervinden hinder van sluip- en nodeloos doorgaand verkeer. Daarvoor is een doordacht circulatieplan nodig in bepaalde straten
Per saldo zal een stijging van het aantal inwoners de belastinginkomsten sterker doen stijgen dan de uitgaven. Een flink deel van onze uitgaven zoals o.a. onderhoud van wegen en gebouwen is niet gerelateerd aan het aantal inwoners.

Nicolas Bollion
Fractieleider