U bent hier
Lokaal Energie- en Klimaatpact
Lokaal Energie- en Klimaatpact
Boutersem ondertekende in oktober het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Dit is een kader opgesteld door de Vlaamse regering waarbij de lokale besturen een aantal engagementen op zich nemen in ruil voor subsidies.
Zo moet het energieverbruik van onze gebouwen en openbare verlichting (met uitzondering van erfgoed) met gemiddeld 2,09% per jaar naar beneden tussen 2020 en 2030 en de CO2-uitstoot van dezelfde infrastructuur met 40% tegen 2015. De openbare verlichting moet in 2030 volledig verled zijn.
Verder vraagt Vlaanderen om mee te werken aan de realisatie van:
-Aanplanting van 1 extra boom per inwoner
-Aanleg van een extra natuurgroenperk van minstens 10 m² per 1000 inwoners
-Aanplanting van een halve meter extra haag per inwoner
- Aanleg van 1 m extra nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad per inwoner
-1 m² ontharding per inwoner
- Per inwoner 1 m³ extra opvang of infiltratiecapaciteit voor regenwater
- Voorzien van 1 oplaadpunt voor elektrische wagens per 100 inwoners
-Per 1000 inwoners 1 toegangspunt koolstofvrije deelsystemen creëren
-50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1000 wooneenheden organiseren
-1 coöperatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners opzetten
Deze doelstellingen moeten op Vlaams niveau behaald worden en niet per gemeente. De gemeente neemt actie in de mate dat dit voor haar mogelijk is. Het gaat om een inspanningsverbintenis. Boutersem loopt dus geen risico op boetes als deze ambitieuze doelstellingen niet gehaald worden.
De helft van de kosten van projecten in het kader van dit klimaatpact, behalve de aanleg van fietspaden en de creatie van bijkomende laadpunten, wordt vergoed door de Vlaamse overheid met een maximum van 27.000 euro per jaar. Bepaalde projecten kunnen al rekenen op subsidies binnen andere kaders. Daarin ontvangen subsidies worden niet in mindering gebracht van die 27.000 euro.
Bepaalde doelstellingen, zoals de extra oplaadpunten en deelsystemen lijken meer toegepast op een stedelijke context, zeker wat betreft het aantal punten dat men wil gerealiseerd zien. We moeten hier nagaan hoe het gebruik van de huidige zes openbare laadpalen evolueert en er op de bestaande locaties geleidelijk bijplaatsen in functie van de bezettingsgraad.
Men kan in eerste instantie laadpalen plaatsen in het centrum van de deelgemeenten waar er nu nog geen zijn. Verder lijken de parking van het station, de carpoolparking en enkele parkeervakken langs de Leuvensesteenweg ter hoogte van Boutersem centrum potentieel geschikte locaties. Naarmate het aantal elektrische wagengebruikers stijgt, zullen een aantal ondernemingen waarschijnlijk zelf ook laadpalen installeren. Deze semipublieke laadpalen tellen ook mee voor het behalen van de doelstelling.
De extra bomen mogen niet worden gegroepeerd worden op een oppervlak van 10 op 10 m² (definitie van een bos) of meer. Bestaande bossen uitbreiden of er nieuwe creëren tellen dus niet mee. Dit past in het bosbeleid. Een optie is dus meer bomen aan te leggen langs de lokale wegen, waar dat niet hinderlijk is voor de weggebruikers.
Collectieve renovaties houden in dat men gezamenlijk materiaal of dienstverlening aankoopt. Een coöperatief energieproject betekent dat gezinnen samenwerken om energie op te wekken.
Wat betreft verledding van de straatverlichting zit onze gemeente duidelijk op schema: 47% was verled in 2020, tegenover 17,7% in Vlaams-Brabant en 19,3% in Vlaanderen. Aan het begin van deze legislatuur zaten we nog onder de 10%.
De gemeente moet op korte termijn werk maken van een vastgoedplan met als doel in de eerste plaats het bestaande patrimonium efficiënter te benutten. Een aantal kerkgebouwen wacht nog op een herbestemming, terwijl het niet wenselijk is deze af te breken gezien hun erfgoedwaarde, waarbij men er rekening moet mee houden dat leegstaande gebouwen ook verwarmd moeten worden. Een verkoop van bepaalde panden kan ook middelen vrijmaken om het patrimonium dat men houdt energiezuiniger te maken. Dubbel gebruik is ook een middel tot efficiënter gebouwenbeheer.
Nicolas Bollion
Fractievoorzitter