Gebouwenplan

Op 3 februari 2022, over deze onderwerpen: Lokaal sociaal beleid - OCMW

N-VA Boutersem legt gebouwenplan op tafel

Samenvatting

NV-A Boutersem wil nog deze legislatuur het openbare gebouwenpatrimonium beperken tot het noodzakelijke, rekening houdend met de behoefte van de verenigingen en de diensten. Op die manier bespaart Boutersem op onderhoud en verwarming. Een verkoop van gronden en gebouwen genereert ook de middelen om wat we houden gebruiksvriendelijker, mooier en energiezuiniger te maken. Minder maar beter dus. Boutersem zet zo ook een grote stap vooruit in de realisatie van haar klimaatengagementen. En dit zonder bijkomende kosten.

Volgens schepen Maarten Devroye kan men de medewerkers van het OCMW perfect onderbrengen in het gemeentehuis. Op die manier kunnen we het verouderde OCMW gebouw in Roosbeek verkopen. Het is ook vanuit praktisch en professioneel oogpunt beter als de ganse administratie samenzit.

Ook over het voormalige kerken moeten dringend knopen worden doorgehakt volgens de N-VA.

De pastoriewoningen van Butsel en Boutersem dienen verkocht te worden. Daarvoor zal je sowieso gegadigden vinden volgens fractieleider Nicolas Bollion.

Die van Neervelp en Kerkom worden al gebruikt door het strijkatelier en dat willen we zo houden.

De kerken van Neervelp en Willebringen kunnen dienst doen als alternatief voor de huidige buurthuizen in die deelgemeenten. Er zullen dus voldoende ontmoetingsplaatsen blijven voor onze verenigingen. De Vlaamse overheid betaalt trouwens 30 procent van de herbestemmingskosten terug.

En waarom brengen we de bibliotheek niet onder in de kerk van Boutersem? Er is voldoende parkeergelegenheid in het centrum. De kerk is zeker voldoende groot maar de oppervlakte is toch een stuk kleiner dan die van het Cultureel Centrum, de huidige locatie. Bovendien kost een leegstaand gebouw ook aan onderhoud en verwarming, als je het in stand wil houden zoals quasi iedereen wenst.

Op die manier geven we een gebouw met een sentimentele waarde en al eeuwen de blikvanger van ons dorp een publieke functie zodat ze van ons allemaal blijft.

Ondertussen kunnen we het gebruik van het CC Eyckeveld tot een minimum beperken in afwachting van de bouw van een modern administratief centrum op dezelfde locatie in de iets verdere toekomst.

Details

Het onderhoud, het herstel en de verwarming van onze gebouwen kosten handenvol geld. Veel gebouwen zijn verouderd en ondertussen staan heel wat kerken leeg en wachten ze op een herbestemming. Afbreken, zelfs van de niet beschermde kerkgebouwen, is geen optie.

Bovendien moeten ook leegstaande gebouwen worden onderhouden en verwarmd en ontvangt de gemeente een erfgoedpremie van de Vlaamse overheid voor de beschermde kerken van Neervelp, Vertrijk en Roosbreek, die dus ook in rekening moet worden gebracht bij de berekening van de kosten voor gebruik en onderhoud (zie bijlage 3 voor meer info over de erfgoedpremie). Verkoop en herverkaveling van bepaalde gronden, genereert bovendien aanzienlijke extra inkomsten.

Tijd dus voor een efficiëntere benutting door bepaalde gebouwen van de hand te doen en onze kerken een nieuwe bestemming te geven.

Op die manier komen er ook middelen vrij om het patrimonium van de gemeente en beschermd erfgoed beter te onderhouden en energiezuiniger te maken en om aan andere dingen te besteden of om de belastingen te verlagen.

De kerken van Neervelp, Boutersem, Roosbeek en Kerkom zullen niet meer gebruikt worden voor de eredienst.

De kerk van Roosbeek wordt herbestemd als gemeentemuseum en locatie voor culturele activiteiten.

De kerk van Neervelp wordt een ontmoetingsplaats. Deze kan ook gebruikt worden als alternatief voor buurthuis Neervelp, wat een eerder kleinere zaal is met beperkte accommodatie. Voor Willebringen kiezen we dezelfde oplossing: buurthuis sluiten en de kerk inrichten als alternatieve ontmoetingsplaats.

Hierbij moet er wel mee rekening gehouden worden dat er voor aanpassingswerken in de kerk van  Neervelp toestemming van de Vlaamse overheid nodig is. Het is tenslotte een beschermd gebouw. Het creëren van voorzieningen zoals sanitair of keuken vormt alleszins op zich geen bezwaar volgens de relevante decreten en besluiten. Deze uitgaven worden ook voor 30% terugbetaald door de Vlaamse overheid.

De grond van de huidige buurthuizen Willebringen en Neervelp kan verkocht worden.

Een herinrichting van de kerk van Kerkom als buurthuis is waarschijnlijk niet haalbaar omdat de lange trap beschermd is als dorpsgezicht en deze de toegankelijkheid van het gebouw voor mindervaliden beperkt. Er al waarschijnlijk wel een koper voor het gebouw gevonden worden.

We behouden dan ook het buurthuis Kerkom dat goed uitgerust en vrij groot is. Hetzelfde geldt voor buurthuis Vertrijk. Beide gebouwen zijn aan renovatie toe, waarvoor de middelen er ook zullen zijn dank zij de verkoop van panden.

De pastorie van Butsel zal verkocht worden net als die van Boutersem. Die van Neervelp en Kerkom zijn in gebruik als strijkatelier en die van Roosbeek zal in gebruik worden genomen als kinderdagverblijf.

Het OCMW-gebouw ligt vlak tegen een bestaande woonwijk. Een afbraak en herverkaveling voor nieuwe woningen is dus een valabele herbestemming van dit stuk grond. Het personeel kan in het gemeentehuis tewerkgesteld worden of in het CC Eyckeveld. Dit laatste gebouw is nauwelijks energiezuiniger dan het OCMW-gebouw. Een buitengebruikstelling en afbraak kunnen worden overwogen.

De kerk van Boutersem kan dan herbestemd worden als bibliotheek. Het voordeel is dat dit gebouw groot genoeg is om de bibliotheek te huisvesten terwijl de oppervlakte net iets meer dan de helft bedraagt van die van het CC. Dat is een zeer belangrijk gegeven vanuit oogpunt van verwarmingskosten en klimaatambities.

Het aanbrengen van de nodige voorzieningen wordt voor 30% gesubsidieerd door de Vlaamse overheid.

Op vrij korte termijn wordt hier een herbestemmingsonderzoek  voor opgestart.

Op langere termijn kan men overwegen om een nieuw administratief centrum op de site Kerkomsesteenweg te bouwen. Het is hier ook afwachten wat de nakende gemeentefusies zullen brengen.

Het is zeer waarschijnlijk dat we gegadigden zullen vinden om het huidige gemeentehuis te kopen en  hier een hotel of restaurant te vestigen. De nabijheid van het op- en afrit E40 maakt dit gebouw des te aantrekkelijker. Het park blijft eigendom van de gemeente en toegankelijk voor iedereen.

Bijlage 1 Overzicht beschermd erfgoed Boutersem:

Vertrijk

Kasteel Kwabeek

Kerkhof Vetrtrijk

Pastorie

Kerkhofstraat

Sint Luciakapel

Neervelp:

Hoeve de Hertogh

Hoeve Noé

Kerk +  ommuring en trappenpartij beschermd sinds 2002).

Roosbeek:

Kerk (beschermd sinds 1973)

Beheersplan opgemaakt in 2018.

Butsel:

Kerk en kerkhof

Pastorie

Door provincie als waardevol erkend:

Pastorie Willebringen

Bijlage 2 Implicaties van bescherming:

Verkoop moet gemeld worden aan het agentschap.

Roerende goederen in het gebouw kunnen ook beschermd zijn (cultuurgoederen).

Voor elk beschermd gebouw dat gebruikt wordt voor de eredienst, dient een kerkenbeleidsplan opgesteld te worden. Dit is de voorwaarde voor een verhoogde erfgoedpremie.

Mag niet gesloopt of verwijderd worden.

Men moet de nodige instandhoudings-, herstellings-, beheers- en onderhoudswerken uitvoeren

Cultuurgoederen mogen niet worden verplaatst buiten het gebouw zonder toestemming agentschap.

Beschermde gebouwen mogen niet worden gesloopt maar Vlaamse regering kan toestemming geven voor gedeeltelijke sloop als die de erfgoedwaarde niet aantast.

Als beschermd sinds 1/1/2015 staan alle handelingen waarvoor toelating vereist is in het beschermingsbesluit.

Als ervoor al beschermd, moet je het onroerend erfgoedbesluit raadplegen.

Werken die in een beheersplan staan, daarvoor heb je geen toestemming nodig.

Zijn de werken vergunningsplichtig, dan is de toelating vervat in die vergunning.

Als er geen vergunning nodig is, dan vraag je schriftelijke toelating van onroerend erfgoed.

Bijlage 3 Premies en voordelige leningen:

Erfgoedpremie:

-Voor beschermde gebouwen

-Voor erfgoedgebonden regulier onderhoud (niet voor bv.  kuisen dakgoten, boenen,…)

-Behoud en herwaardering erfgoedkenmerken maar niet voor restauratiewerken.

-Voor erkend open erfgoed is er een bijkomende premie van 20%.

-Max. 250.000 euro van kostenraming komt in aanmerking voor berekening.

Basispercentage 40%

Verhoogde premie 60%:

Goederen in eigendom  van lokale overheid met een publieksfunctie en zonder commerciële bestemming (ook gebruikt voor eredienst dan is een kerkenbeleidsplan nodig)
Eredienstgebouwen beschermd als monument: effectief en regelmatig gebruikt en kerkenbeleidsplan. Als een van beide voorwaarden niet geldt, is het 40%
Open erfgoed: beheersplan nodig,

Aanvullende premies:

10% als al minstens 6 jaar goed onderhouden.

Premies voor weken aan erfgoed uit wetenschappelijke of vastgelegde inventaris:

Contact opnemen met gemeente.

Onderzoekspremie (beschermde kerkgebouwen)

-80% voor beschermde kerken

-max. 25.000 euro komt in aanmerking voor berekening

-herbestemmingsonderzoek