Jong N-VA Boutersem voert mee affichecampagne tegen monarchie

Op 19 juli 2011

Met een affichecampagne stelt Jong N-VA Boutersem de Belgische monarchie aan de kaak. Koning Albert kiest in de huidige politieke situatie duidelijk tégen de grootste partij van het land. Daarmee valt hij uit zijn enige rol, namelijk die van neutrale bemiddelaar.

Jong N-VA vindt de monarchie niet meer van deze tijd. Voorzitter Stijn Van Put van Jong N-VA Boutersem: “Koningen, prinsen en prinsessen horen thuis in het sprookjesbos, maar niet in een democratie. Wij willen het koningschap afgeschaft zien, of op z’n minst herleiden tot een ceremoniële functie.” Om die boodschap duidelijk te maken hangt Jong N-VA her en der affiches op met de boodschap “monarchie rijmt niet op democratie”.

De rol van de Koning is naar verluidt het geven van een continuïteit aan de Belgische Staat die boven alle politieke of ideologische discussies staat. Koning Albert bewijst echter dat hij geen scheidsrechter is, maar een speler in het politieke spel.

“Het is duidelijk dat koning Albert het spelletje van de Franstalige partijen meespeelt om de N-VA buiten spel te zetten. Hij heeft het afgelopen jaar amper met Bart De Wever gepraat, en hem slechts één keer gedurende tien dagen het initiatief gegeven voor de onderhandelingen” aldus Maarten Devroye, secretaris Jong N-VA Boutersem.

De Koning is formeel nog altijd degene die ministers benoemt en ontslaat en hij is de opperbevelhebber van het leger. Hij slaat de munt, roept de staat van oorlog uit, kan gratie verlenen aan gevangenen en deelt adellijke titels uit. En bovendien moet hij nog alle federale wetten ondertekenen voordat die van kracht worden. Jong N-VA vindt dat dit niet meer van deze tijd is.

Aan de actie is ook een facebookpagina gekoppeld. Ook in ander gemeenten voert Jong N-VA actie. Foto’s daarvan verschijnen op de facebookpagina.