Elektrische wagens

Op 14 maart 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit & verkeersveiligheid

Elektrische wagens vinden meer en meer ingang. Bijna alle autoconstructeurs hebben dit type voertuigen in hun gamma. Mensen  die aan vervanging toe zijn van hun wagen, stellen zich dan ook de vraag hoeveel die elektrische auto zal kosten. 

Er zijn twee soorten elektrische wagens: hybride en vol- elektrische.

 Hybride wagen combineren een elektrische motor met een traditionele motor. De capaciteit van de batterijen is echter beperkt tot ongeveer 50 km. Zij bieden wel de mogelijkheid om bij zeer korte verplaatsingen of in een stadsomgeving, de uitstoot van CO2 te elimineren. De batterijen van een pure hybride wagen kan je zelf niet oplaten in tegenstelling tot de plug-in hybride. Deze laatste kan eenvoudig opgeladen worden via een gewoon stopcontact. Hybride wagens laden zichzelf op bij het rijden  via de ingebouwde software. Bij het remmen zal de vrijgekomen energie daarvoor gebruikt worden. De pure hybride wagen heeft hetzelfde gemiddelde verbruik als de wagen met verbrandingsmotor. De winst gemaakt door recuperatie van energie bij het afremmen wordt teniet gedaan door het extra gewicht van de batterijen.

 Plug-ins hebben dus het voordeel dat voor korte afstanden er puur elektrisch kan gereden worden en voor langere afstanden kan de verbrandingsmotor aangewend worden. Constructeurs adverteren een verbruik van 1,5 l benzine per 100km. Dat cijfer is gebaseerd op het aandeel van de elektrische kilometers in het totaal aantal afgelegde kilometers. Om het brandstofverbruik te kennen moet men het gepubliceerde cijfer vermenigvuldigen met een factor vier.  

Een ddorsnee plug-in heeft een batterij met een capaciteit van 10 KWh waarmee je gemiddeld 55 km elektrisch kan rijden. Een volledig lege batterij kan je thuis in een 10A stopcontact opladen in 2u 40m. Na een rit van 10 km duurt het 30 min om de batterij terug in volle toestand te brengen.

Gemiddeld verbruikt de plug-in 0,182 KWh per km aan 28 cts per KWh of 5,096 cts per km. Een verbrandingsmotor die gemiddeld 6 l benzine per 100 km  verbruikt kost 8,4 cts per km (1,40 euro per liter).

Heb je zonnepanelen in combinatie met een digitale teller en produceer je meer stroom dan je verbruikt, dan is een plug-in ideaal om je eigen verbruik op te drijven en zo gratis elektriciteit te benutten.

In de veronderstelling dat je ¾ elektrisch kan rijden gedurende een geschatte levensduur van de wagen van 10 jaar aan gemiddeld 15.000 km per jaar, dan bespaar je 150.000 x ¾ x (8,4-5.096) /100 = 3717 euro. De plug-in hybride kost echter al snel 15 000 euro meer in vergelijking met een wagen met een verbrandingsmotor (1).      .

Bij de vol-elektrische wagens varieert de capaciteit van de batterij van 22 tot 58 KWh en het gemiddeld verbruik is ongeveer 0,135 KWh per km. Dat is minder dan de plug-in omdat deze laatste meer weegt. Met een batterij van 50 KWh heb je een rijbereik van 370 km. In een gewoon stopcontact van 10A duurt het 10u 50min om een lege batterij volledig op te laden. Na een rit van 100 km duurt het 3u 15min om een batterij terug volledig op te laden. Installeer je thuis een snel-laadpaal (3-fasig 400V 63A) dan kan dezelfde klus uitgevoerd worden in ongeveer 1u.

Aan 28 cts per KWH en 0.135 KWH per km kost die 3,780 cts per km en bespaar je 693 euro per jaar of 6930 euro op 10 jaar. Kan je laden tegen nachttarief (20 cts per KWh) dan bespaar je op 10 jaar in totaal 8550 euro. Een vol-elektrische wagen kost gemiddeld 18 000 euro meer in vergelijking met een verbrandingsmotor (1). Bedrijven betalen minder voor elektriciteit dan particulieren waardoor het merendeel van vol-elektrische wagens ingeschreven zijn als bedrijfswagens. Moet je onderweg laden aan een publieke laadpaal dan kost dat  meer dan het dubbele van thuis laden. De meerprijs van elektrische wagen is uiteraard de kostprijs van de batterij en de verwachting is dat deze de komende jaren zal dalen tot zelfs ¼ van de huidige prijs. En dan wordt het pas voordelig.

 

Vol-elektrische wagens zijn vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting (gemiddeld 2000 euro op 10 jaar). De komende jaren gaan vele elektrische bedrijfswagens op de tweedehands markt komen.Die worden een interessant alternatief voor oude dieselwagens die niet meer toegelaten worden in lage  emissie zones. Als je vol-elektrische wagen na 10 jaar nog een restwaarde heeft van 7450 €, dan heb je de meerprijs voor de vol-elektrische wagen volledig terugverdiend.

Europa legt autoconstructeurs een maximalegemiddelde CO2 uitstoot op. Voldoen zij hier niet aan dan krijgen zij zware boetes.  Het zou wel een kunnen dat daardoor de prijzen van elektrische wagens gaan dalen.  

 

.(1)  Prijzen zijn gebaseerd op   Hyundai Ioniq : hybride 27.000 €, plug-in hybride 37.000 €, vol-elektrisch 40.000 €. Mocht er een versie met verbrandingsmotor bestaan, dan zou de wellicht zo’n 22.000 € kosten. Bron: Touring Magazine nummer 262 februari 2021. Merk op dat de vol-elektrische versie slechts 3.000 € meer kost dan de plug-in hybride.

 

Andre Bollion

14 maart 2021.

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is