Brusselse Stadstol

Op 4 februari 2021

N-VA Boutersem verdedigt de belangen van onze pendelaars! Niet alleen lokaal maar ook op gewestelijk en regionaal niveau!

De Brusselse regering heeft in haar meerjarenplan en in haar budgetten een stadstol opgenomen die volgens haar eigen inschatting ongeveer 300 miljoen per jaar moet opbrengen. Op zich zeker geen slecht idee, zou u zeggen,  maar de keerzijde van de medaille is anders. Die 300 miljoen zal er grotendeels komen op de kap van 700.000 Vlamingen die iedere dag naar Brussel pendelen voor hun werk. Ook veel Walen worden door deze stadstol getroffen.  Voor Boutersem gaat het om minstens 1 op de 9 werkende inwoners die hierdoor getroffen zullen worden.

Voor de Brusselaars zelf zal men de verkeersbelasting afschaffen wat voor hun dus weinig verschil zal maken. Voor Vlamingen en Walen betekent dit dus een bijkomende belasting bovenop de belastingen die zij reeds betalen in Vlaanderen en Wallonië. Een duidelijke pestbelasting en een fiscale discriminatie die niet door de beugel kan.

Herhaaldelijke oproepen om tot een gezamenlijk overleg te komen, blijven zonder gevolg. Indien het overleg op niets uitdraait, kunnen we niets anders doen dan alle mogelijk juridische middelen aanwenden om deze fiscale ongelijkheid ongedaan te maken.

Gezien ook hierdoor bewoners van Boutersem zullen getroffen worden, agendeerde de fractie van N-VA Boutersem een motie op de gemeenteraad tegen deze eenzijdige stadstol. De motie werd goedgekeurd op de gemeenteraad van januari 2021 en hierdoor schaart ook Boutersem zich achter de oproep om:

- zich te verzetten tegen de eenzijdige stadstol van de Brusselse regering;

- aan de Vlaamse regering te vragen aan te dringen bij de Brusselse regering om actief in dialoog te gaan met de andere gewesten.

- en Indien dialoog geen oplossing biedt, alle mogelijke juridische middelen in te zetten tegen deze ongelijkheid

Verder pleit N-VA Boutersem er ook voor dat men prioritair onderzoek doet naar alternatieven voor onze pendelaars zoals Park&Ride, betere verbindingen met openbaar vervoer, verhoogde inzet op de uitbouw van het netwerk van fietssnelwegen, en dergelijke. Zonder een alternatief aan te bieden is dit geen mobiliteitsmaatregel maar duidelijk een platte belastingverhoging op de kap van Vlaamse en Waalse pendelaars.

Boutersem, 4 februari 2021.

Maarten Devroye