Sluipverkeer: ook in Boutersem een veel voorkomend fenomeen

Op 21 maart 2015

Sluipverkeer, iedereen krijgt er dagelijks wel eens mee te maken en echt sociaal of hoffelijk kunnen we deze rijstijl niet noemen. Want de geringe tijdwinst die de ene maakt, is tijdsverlies voor de eerlijke chauffeur die de hoofdwegen blijf volgen. En dan hebben we het nog niet eens over de gevaarlijke verkeerssituaties die sluipverkeer soms met zich meebrengen en de zwaar overdreven snelheden waarmee op die sluipwegen soms wordt gereden. Ook in Boutersem is dit een veel voorkomend fenomeen, zeker tijdens de spitsuren. Boutersem is dan met zijn afrit op de E40 een doorstroomgemeente naar diverse buurgemeenten en iedereen kent wel een kritiek punt in onze gemeente, dat te prooi valt aan sluipverkeer.

We gaan hier geen lijst geven van alle kritieke punten in Boutersem, maar laten gemeenteraadslid Stijn Van Put zijn impressie geven op het sluipverkeer in onze gemeente. Elke dag pendelt hij tussen Butsel en Zaventem. Zijn kijk op het verkeer tijdens zijn reisweg door Boutersem:

“Het is even over half 5, als ik zoals bijna elke dag de afrit in Boutersem neem en zoals elke dag staat er wel een file op de afritstrook richting Boutersem-centrum. Met een file van 15 à 20 wagens valt het allemaal nog mee voor een donderdagavond, maar toch is dit voor sommige chauffeurs niet het geval. De afritstrook richting Neervelp/Bierbeek wordt vlijtig gebruikt, maar niet om die betreffende (deel)gemeentes te bereiken. Nee, meer dan de helft van de chauffeurs heeft ter hoogte van de carpoolparking zijn wagen al weer gedraaid  en zijn weg richting Boutersem-centrum hervat. Het eerste schoolvoorbeeld van sluipverkeer is hiermee een feit, want hierdoor proberen deze chauffeurs  hun reistijd in te korten. Echter degenen die de afritstrook Boutersem-centrum volgen en voorrang moeten geven aan deze ‘sluipverkeerders’, zien hun reistijd verlengen.

Ik kom aan het einde van de afritstrook en kan nog net de Waversesteenweg oprijden voor de zwarte Skoda die me net op de afrit is voorbij gevlogen en zich op de carpoolparking gedraaid heeft.
In mijn achteruitkijkspiegel volg ik zijn reisweg en ter hoogte van de kruising van de Smidstraat met de Kerkweg komen we aan het 2de kritieke punt van onze reisweg: de Smidstraat. Hier vertraagt het verkeer op een natuurlijke manier ook meermaals door een combinatie tegenliggers en geparkeerde wagens. Niet zo voor onze vriend in de Skoda, hij kiest voor de Kerkweg en ter hoogte van de kruising Smidstraat/Stationstraat moet ik hem voorrang geven en kan hij net voor mij richting Leuvensesteenweg rijden. Weer enkele belangrijke seconden tijdwinst ….

Op naar kritiek punt nummer 3: Leuvensesteenweg/Nieuwstraat richting Kerkomsesteenweg.
En ja hoor, in plaats van hoofdweg over de Leuvensesteenweg te volgen, volgt onze vriend opnieuw de gekende binnenweg. Op de Kerkomsesteenweg rijdt hij al enkele honderden meters voor mij uit, toch een belangrijke tijdwinst… . Echter wat verder is er een oponthoud door twee gestopte schoolbussen, weg tijdwinst voor onze vriend. Wanneer ik hem dan uit het oog verlies bij het inslaan van de Kapelstraat richting mijn woonplaats, stel ik me luid op de vraag: ‘was dit proberen winnen van enkele seconden/minuten het nu waard om door bepaalde straten tegen die ongeoorloofde  snelheid te vlammen en zo de nodige gevaarlijk verkeerssituaties te veroorzaken ? ‘. “

Als N-VA afdeling willen wij dan ook blijven ijveren om dit fenomeen zoveel mogelijk aan banden te leggen. En daarvoor rekenen wij ook op u, beste inwoner van Boutersem. Niet enkel om u te vragen zelf niet toe te geven aan dit fenomeen, maar door ons ook uw ervaringen/bevindingen te laten  weten. Samen kunnen we het mogelijk maken om ons gemeente zoveel mogelijk “sluipverkeervrij” te maken !

Contacteer ons via : stijn.vanput [at] boutersem.be of greta.vandenbempt [at] boutersem.be