Leerlingenstop in Boutersem!

Op 23 oktober 2013

De gemeenteraad van februari: ons gemeenteraadslid Greta Vanden Bempt interrogeerde schepen van onderwijs Chris Vervliet (CD&V) over de beschikbare plaatsen in ons onderwijs. De schepen antwoordde laconiek dat er  genoeg, weliswaar weinig, marge is voor nieuwe inschrijvingen. De N-VA oppositie reageerde en vond deze marge te klein en alarmerend.

N-VA vroeg een direct ingrijpen en meer beschikbare plaatsen.

Wat blijkt: in maart krijgen we de eerste meldingen dat al op de eerste inschrijvingsdag de beschikbare plaatsen volzet en zelfs overschreden zijn.
Het reglement laat toe om voorrang te geven aan kinderen waarvan de broer of zus reeds in dezelfde school ingeschreven zijn, maar zelfs dan zijn de plaatsen volledig bezet.
En dit in zowat elke school in Boutersem.

Het tekort aan plaatsen in het onderwijs is nochtans iets dat iedereen had kunnen zien aankomen. Via het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) zien we de natuurlijke bevolking in Vlaanderen en Boutersem telkens aangroeien sinds de jaren ’80.
Dat in combinatie met de immigratie en het opzetten van sociale woonwijken, kan het niet anders dan dat scholen moeten uitbreiden.

In augustus had het men dan uiteindelijk door: “onze scholen zijn te klein, er zijn geen plaatsen voor al onze kinderen, maar er is geen geld dus moeten we eens nadenken over oplossingen”.

De oplossingen die op tafel verschenen waren:

-          Containerklassen: Deze ‘tijdelijke’ oplossing heeft misschien wel charme maar heeft heel wat nadelen: te warm in de zomer, te koud in de winter, lawaaihinder,… en de kostprijs: voor een degelijke klas (48m²) te construeren heb je algauw 3 containers nodig met een huur- en plaatsingsprijs die kan oplopen tot €3000 per container per schooljaar.

-          Ecologische klaslokalen in hout: deze oplossing heeft nog meer charme en een ecologische lage voetafdruk, de kostprijs is iets lager maar komt toch ook gauw op een €850 per vierkante meter zonder extra voorzieningen. Ze mag dan wel gebruikt kunnen worden als permanent gebouw( 48m²) ; met alle voorzieningen erbij, mag je ook rekenen op zo’n €1000 per vierkante meter. Niet veel goedkoper dus dat de stalen constructies.

Allebei dure oplossing waarbij de gebruikstermijn dus ook niet eeuwig is en het onderhoud ook veel inspanningen vergt.

Uiteraard willen ook wij actief meezoeken naar oplossingen want wij zijn van mening dat er op onderwijs en toekomst van onze kinderen niet bespaart mag worden.
En de oplossing lag dus veel korter bij dan dat we dachten:

In Roosbeek gebruiken ze al jaren de parochiezaal als refter omdat die van de school te klein geworden is. Deze oplossing kan evengoed gebruikt worden in de Gemeentelijke basisschool.

Indien we de veel grotere feestzaal zouden gebruiken als refter in plaats van de huidige refter, die niet alleen te klein is maar ook nog een afgekeurde keuken (niet meer in gebruik) bevat, komt de huidige refter vrij voor gebruik.

Door het slim plaatsen van “tijdelijke” wanden kun je zo 4 tot 5 extra  klaslokalen creëren.

Met tijdelijke wanden bedoelen we wanden van gyproc, OSB3 of zelfs raamconstructies in (licht) PVC. Deze wanden kunnen jaren blijven staan maar ook, indien nodig, snel terug verwijderd worden, ze zijn gemakkelijk te isoleren, kunnen voorzien worden van elektriciteit en water. De kostprijs hiervan voor het geheel een eenmalige kost van rond de €10000 ofwel dus €2000 per lokaal.

We hebben het dossier reeds doorgespeeld aan de bevoegde personen en zal eerstdaags op de gemeenteraad behandeld worden .

Natuurlijk blijven we actief verder zoeken naar oplossingen voor de andere scholen met vooral in het achterhoofd het welzijn van uw kinderen.