De gemeentebegroting, anders bekeken

Op 6 april 2013

Tijdens de gemeenteraad van donderdag 28 maart stelde schepen van financiën Chris Vervliet(CD&V) de begroting voor 2013 voor en de beleidsplannen van de bestuursploeg voor de komende jaren.
De begroting 2013 werd uiteindelijk meerderheid tegen oppositie goedgekeurd, maar wat zijn nu de meest opmerkelijke conclusies die we kunnen trekken uit deze complexe cijferbundel.
Een kort overzicht:

Dat vele Vlaamse gemeentes kampen met financiële moeilijkheden is al lang geen nieuws meer. Ook Boutersem kunnen we onder deze gemeentes catalogeren, al zijn we nog niet de slechtste van de klas. Tot daar de positieve noot? Grotendeels wel, want al jaren slinkt de mooi opgebouwde spaarpot van onze gemeente zienderogen.

De vele investeringsprojecten die de vorige bestuursploeg aanvatte spelen hierbij een grote rol.
Laat ons één ding duidelijk stellen, N-VA Boutersem is niet tegen projecten zoals bijvoorbeeld de bouw van jeugdlokalen of de bouw van een sporthal.
Wij stellen ons enkel de vraag of het zijn kostprijs wel waard zal zijn geweest.
Want al deze projecten kosten Boutersem en haar inwoners handen vol geld.
En deze teller blijft maar doortikken, mede door de vele (al dan niet onvoorziene) meerkosten die deze investeringen met zich meebrengen.

Ook tijdens het begrotingsjaar 2013 worden de gemeentelijke reserves verder, en zelfs bijna volledig, opgesoupeerd. Hoe kan dit? Grotendeels valt dit te verklaren door de keuze van de huidige meerderheid om verscheidene lopende leningen vervroegd af te lossen.
In totaal gaat dit over een bedrag van 750 000 euro aan vervroegde aflossingen.
Of dit een goede of slechte keuze is, valt nog af te wachten.

De bestuursploeg heeft echter wel een duidelijk doel voor ogen, het terug doen aangroeien van de spaarpot van onze gemeente. Uit de lange termijnprognose blijkt dat het ook effectief de bedoeling is om terug een reserve op te bouwen.
Maar of we daarvoor de pluimen op de hoed van de huidige bestuursploeg mogen steken, is ons net een brug te ver.
Deze pluimen komen enkel toe aan de inwoners van onze gemeente.

Ja, het bent u, beste inwoner van Boutersem, die er voor zal zorgen dat onze gemeente financieel het hoofd boven water zal houden. Doordat u bereid wordt gevonden om meer belastingen te betalen, kan de gemeente haar financiële escapades verdoezelen en uitpakken met een begroting in evenwicht.
Daarvoor willen wij u dan ook u hartelijk danken en niet de nieuwe bestuursploeg.
Want zij kozen voor de makkelijkste en meest typisch Belgische oplossing, het verhogen van belastingen.

door Stijn Van Put, gemeenteraadslid N-VA Boutersem